Kondensorn:

  • Kyler ner gasen som kommer från kompressorn
  • Viktiga saker att kontrollera vid service/reparation av AC-system:
    • Testas efter reparation för att se om kylfunktionen är OK
    • Korrosion pga vatten och salt är den mest frekventa anledningen för läckage
    • Kan också bli igensatt av löv som då förhindrar tillräcklig luftcirkulation
    • Läckage är det mest vanliga felet för en kondensor
    • Rekommendation: Efter ett kompressorhaveri; byt alltid kondensorn, eftersom de små kanalerna lätt blir igensatta, även när systemet har spolats igenom = fortsatt problem.
    • Torkfilter måste bytas ut varje gång systemet har varit öppet - är även viktigt vid reklamations-/garantianspråk

 

30 av våra kondensorer täcker fler än 30 miljoner av den europeiska bilparken

Våra kondensorer är alla grundligt testade enligt höga kvalitetsstandarder och våra kondensorer är OE-likvärdiga, vilket innebär att de har samma passform och dimensioner som OE.

Kondensorerna är tillverkade av 99 procent kvalitetsaluminium med 1 procent zink för att skydda aluminiumet från korrosion. För att ytterligare skydda kondensorerna från tuffa miljöer har den behandlats med en fin pulverlack som skyddar aluminiumet och ger materialet längre livslängd. Pulverfärgen minskar inte kylfunktionen hos kondensorn.

Kondensorerna är vid leverans fyllda med helium. I den strikta kvalitetsprocessen provtrycks kondensorerna ut för att identifiera läckor och för att säkerställa att produkten är 100% tät. Vidare testas kondensorn för att säkerställa att aluminiumet håller måttet. En del av kondensorerna levereras med nödvändiga O-ringar för korrekt och enkel installation.

Observera att produkterna utan O-ringar håller samma höga kvalitet som dessa med O-ringar!

 

Funktioner & fördelar

  • Brett produktsortiment med fler än 500 nummer
  • Brett utval av korrosionbeständiga kondensorer
  • Hög leveransförmåga (>90%)
  • Enkel installation - Perfekt passform & matchning
  • Förbättrad kvalitetskontroll hos leverantörerna
  • Testade och godkända i vår egen testanläggning i Esbjerg, Danmark
  • 2-års garanti

 

Kondensordefekter: Yttre orsaker

Huvudorsaken till läckage i kondensorer är salt och vatten, som fräter på aluminiumdelarna. Kondensorns placering gör att den ofta även är exponerad för
yttre föremål, som kan skada eller blockera kylflänsarna.

Det är viktigt att kontrollera kondensorns båda sidor för att se om det finns läckor och om det behövs; ta bort smuts och löv eftersom det minskar kyleffekten.

Kondensorfel: Interna orsaker

När en kompressor har skurit eller blockerats lämnas det kvar partiklar i systemet. De här partiklarna kan lätt blockera kondensorn och göra att kondensorn måste bytas ut efter att systemet spolats*. Det räcker oftas inte med att spola systemet för att ta bort partiklarna i kondensorn.

  • Partiklar utvecklas också om kompressorn överhettas och får oljan att brinna. De här partiklarna kan blockera kondensorn. Om en blockering uppstår måste systemet spolas.
  • Medel för läckagelagning kan också blockera kondensorn.
*) Byt endast ut om kondensorns har parallellt flöde

Läckande kondensor

Skadade flänsar

Serpentinkondensor

Metallpartiklar i oljan

Test av kondensorn

Potentiella orsaker till symptom

  • Dåligt luftflöde över kondensorn
  • Böjda/skadade flänsar
  • Smuts på ytan eller mellan kondensor/kylare/andra kylare
  • Inga spoilers
     
  • Dåliga/långsamma fläktmotorer, svag termisk fläktkoppling, inoperativ elektronisk fläktkoppling, trasig/ingen fläktkoppling
     
  • Systemöverladdning av kylmedel kan bero på olämplig service eller utbyte av originalkondensor till uppgraderad konstruktion
  1970-1996
  • Lägre intervall: Skillnad 14–17 ºC – normalt för rör- och flänskonstruktion

1996-2008

  • Övre intervall: Skillnad 19–28 ºC – normalt för multiflöde
  • Runda rör på 6 mm grupperade tillsammans kan inte spolas
  • Kan ligga i högre temperaturintervall om vissa rör är tilltäppta

2001 – idag

  • Skillnad 19–28 ºC – normalt för parallellt flöde
  • Kan ha hundratals rör, mindre än diametern hos ett gem, som inte kan spolas. Kan ligga i högre temperaturintervall om vissa passager är tilltäppta
  • Kondensorer med parallellt flöde varierar beroende på antal rör, passagernas antal och storlek, vilket förändrar hur mycket kylmedel som krävs (normalt mindre kylmedel med mindre, smalare rör)
  • Eftersom sena modellsystem och fordon som frontalkrockats fordrar kondensorbyten när de repareras kan en kondensor med annan konfiguration än den ursprungliga fabriksenheten ha installerats, vilket kräver en justerad kylmedelsladdning jämfört med fabriksspecifikationerna (mindre laddning)
 

Potentiella orsaker till symptom

  • Interna begränsningar – förvanskar alla tryck-/temperaturavläsningar och måste lösas för att kunna bedöma kompressorns funktion och systemets balans (framför allt variabla kompressorer)
     
  • Stryprören kan se mycket rena ut eftersom de extremt små passagerna i parallella flödeskonstruktioner fångar smuts som flödar genom kondensorn
     
  • Kondensorer i det här temperaturintervallet måste normalt bytas ut för att klimatanläggningen ska vara effektiv, i synnerhet när en defekt kompressor byts ut

 

 

Testing Tools: Tutorials

 

253519

HC-CARGO U/V Läcksökningssats – 253519

Läcker kondensorn? Eller på någon annanstans i systemet?

ta reda på det med vår läcksökningssats - se video HÄR